معرفی کامل نماد تاپیکو و تحلیل بنیادی آن

معرفی کامل نماد تاپیکو و تحلیل بنیادی آن

سهام تاپیکو به شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین که یکی از زیر مجموعه‌های شستا محسوب می‌شود، تعلق دارد؛ تحلیل بنیادی نماد تاپیکو را اینجا بخوانید.

شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین یکی از شرکت‌های معتبر و چندرشته ای صنعتی است که به عنوان زیرمجموعه شستا فعالیت می‌کند. این شرکت در سال 1390 با ادغام چند شرکت تاسیس و در سال 1392 به بازار بورس عرضه شد. تاپیکو از زمان تاسیس تا به امروز به عنوان یکی از شرکت‌های سودآور شناخته شده است و در فهرست 10 شرکت برتر بازار سرمایه ایران قرار گرفته است. اما در پاسخ به این سوال که این سهام ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر، باید به بررسی تحلیل بنیادی نماد تاپیکو بپردازیم. چراکه تنها با بررسی ارزش یک سهام و مقایسه آن با قیمت فعلی می‌توان نتیجه گرفته که سهام پتانسیل رشد در آینده دارد یا خیر.

در این تحلیل به مطالعه موضوع فعالیت شرکت، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد تاپیکو می‌پردازیم.

شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین

شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین یکی از هلدینگ‌های چندرشته‌ای صنعتی است که به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) فعالیت می‌کند. این شرکت کار خود را در ابتدا با نام شرکت پالایش روغن آبادان آغاز کرد و پس از تغییرات متعدد در سال 1390 و با ادغام چند شرکت وابسته با نام فعلی به ثبت رسید. این شرکت هم اکنون با در اختیار داشتن 93 شرکت مدیریتی و غیرمدیریتی در صنایع، نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع تایر و سلولزی مشغول فعالیت است.

از جمله محصولات این شرکت می‌توان به تولید متانول، اوره، PVC، محصولات پالایشی، توزیع گاز و LPG، تایر و مواد اولیه آن، دوده صنعتی، انواع لوله، MTBE، MEK، انواع محصولات سلولزی چون کارتن، کاغذ بسته‌بندی، دستمال کاغذی و MDF و ارائه خدمات مهندسی اشاره کرد. این شرکت پس از 2 دهه فعالیت، به عنوان یکی از مهم‌ترین و سودآورترین شرکت‌ها در فهرست 10 شرکت برتر در بازار سرمایه ایران قرار گرفته است.

سهامداران عمده سهام تاپیکو

به سهامداران بالای یک درصد در تحلیل بنیادی تاپیکو، سهامدار عمده گفته می‌شود. شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به عنوان سهامدار عمده این شرکت بیش از 66 درصد از سهام تاپیکو را در اختیار دارد. پس از آن شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین قرار دارد که 8.77 درصد در تاپیکو سهم دارد. صندوق بازنشستگی عشایز نیز در مقام سوم قرار دارد و 7.08 درصد از سهام شرکت را از آن خود کرده است.

از جمله دیگر سهامداران عمده شرکت تاپیکو می‌توان به آینده سازان رفاه پردیس با 4.09 درصد سهم، واسطه مالی بهمن پنجم با 3.33 درصد سهم و بیمه مرکزی با 1.06 درصد سهم اشاره کرد. اما به صورت تلفیقی 84.09 درصد از سهام تاپیکو در اختیار سازمان بیمه تامین اجتماعی و زیرمجموعه‌های آن است که به صورت غیرمستقیم در این شرکت سهم دارند.

دارایی‌های تحت تملک

ارزش دارایی‌های شرکت نفت و گاز و پتروشیمی تامین به دو بخش پرتفوی بورسی و غیربورسی آن تقسیم می‌شود. در بخش پرتفوی بورسی، تاپیکو 50 درصد در پتروشیمی فناوران، 7 درصد در صنایع پتروشیمی خلیج فارس، 15 درصد در پتروشیمی نوری، 16 درصد در پتروشیمی مارون، 16 درصد در پتروشیمی جم، 44 درصد در پتروشیمی خراسان، 49 درصد در شرکت نفت ایرانول و 67 درصد در پتروشیمی غدیر سهم دارد. بر اساس برآوردهای انجام شده، مازاد ارزش پرتفوی بورسی تاپیکو در بهمن 1402 برابر با 150 هزار و 709 میلیارد تومان بوده است.

پرتفوی غیربورسی تاپیکو با سهم 49 درصدی در شرکت نفت ستاره خلیج فارس، به عنوان یکی از ارزنده‌ترین پرتفوی‌ها در میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌باشد. همچنین 100 درصد سهام شرکت گروه صنعتی سلولزی تامین گستر، 17 درصد از سهام پتروشیمی ایلام، 17 درصد از سهام پتروشیمی مروارید، 11 درصد از سهام پتروشیمی تبریز، 9 درصد از سهام دماوند انرژی عسلویه و 4 درصد از سهام پتروشیمی باختر در اختیار تاپیکو است. مجموع مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی این شرکت به 201 هزار و 546 میلیارد تومان می‌رسد.

میزان سودآوری نماد تاپیکو از زمان عرضه اولیه تا امروز

شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین پس از 2 دهه فعالیت، به عنوان یکی از مهم‌ترین و سودآورترین شرکت‌ها در فهرست 10 شرکت برتر در بازار سرمایه ایران قرار گرفته است. این شرکت نماد خود را در سال 1392 با قیمت اولیه 1000 ریال عرضه کرد. قیمت فعلی این سهام در اسفند 1402 برابر با 14,660 ریال با بازدهی 6 درصد یکساله و منفی 10 درصد یک ماهه است. بالاترین قیمت ثبت شده سال جاری برای این نماد مربوط به 28 آذر ماه بوده که قیمت آن به 19,550 ریال رسید.

میزان سودآوری نماد بستگی به عوامل مختلفی از جمله سود شرکت و میزان عرضه و تقاضا دارد. در این راستا اگر قیمت فعلی یک نماد از ارزش واقعی آن کم‌تر باشد، می‌توان پیش‌بینی کرد که نماد در آینده نزدیک رشد خواهد داشت.

پتانسیل رشد نماد تاپیکو

صورت سود و زیان

درآمدهای عملیاتی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین متشکل از سود سهام و سود فروش سرمایه‌گذاری‌هاست که در دوره مالی شش ماهه منتهی به 30 آبان 1402 برابر با 3,314 میلیارد تومان بوده است. در همین دوره مالی 82 درصد از درآمدهای عملیاتی شرکت به سود خالص تبدیل شده است. پیش‌بینی می‌شود درآمدهای عملیاتی تاپیکو در نیمه نخست 1403 با 38 درصد افزایش همراه باشد.

سود نقدی پرتفوی بورسی

یکی از بزرگ‌ترین زیرمجموعه‌های تاپیکو در بخش پرتفوی بورسی، پتروشیمی نوری است که پیش‌بینی می‌شود این شرکت در پایان سال مالی 1402 به ازای هر سهم 22,364 ریال سود نقدی داشته باشد. در صورت تقسیم سود 96 درصدی، سهم تاپیکو از این تقسیم سود 2,956 میلیارد تومان خواهد بود.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی

مجموع سود نقدی پیش‌بینی شده برای تاپیکو از پرتفوی غیربورسی تا پایان سال مالی 1402 معادل 10,307 میلیارد تومان برآورد شده است که از این مقدار 6,761 میلیارد تومان آن حاصل از سود نقدی سهام شرکت نفت ستاره خلیج فارس می‌باشد.

سود مجمع

بر طبق مصوبات مجمع عمومی عادی سالیانه تاپیکو برای سال مالی منتهی به 31  اردیبهشت 1402 که در شهریور 1402 برگزار شد، تاپیکو به ازای هر سهم 2,740 ریال سود تقسیم کرد. این درحالیست که سود هر سهم شرکت 2,789 ریال بوده و 98 درصد از این مقدار بین سهامداران تقسیم شده است.

میزان افزایش سرمایه

سرمایه شرکت نفت و گاز و پتروشیمی تامین در زمان تاسیس معادل 10 میلیون ریال بوده است. اکنون سرمایه آن بعد از چند مرحله افزایش سرمایه به 101,500,000 میلیون ریال از محل مطالبات و آورده نقدی رسیده است. آخرین افزایش سرمایه آن مربوط به شش ماهه دوم 1402 بوده که سرمایه آن از 8150 به 10150 میلیارد تومان رسیده است.

نسبت‌های مالی

EPS سهام تاپیکو معادل با 2860 و نسبت P/E آن برابر با 5.25 می‌باشد. با توجه به اینکه P/E گروه برابر با 6.66 است، تحلیل بنیادی نماد تاپیکو نشان می‌دهد که این مقدار در آینده نزدیک با رشد همراه خواهد بود.

آیا سهام تاپیکو ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین در سال 1390 با ادغام چند شرکت تاسیس و در سال 1392 در بازار بورس عرضه شد. این نماد با دو دهه فعالیت به عنوان یکی از سودآورترین نمادها شناخته می‌شود و به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های بزرگ شستا در بورس فعالیت می‌کند. بر اساس برآوردهای انجام شده، این شرکت در نیمه اول 1402 برابر 98 درصد سود خالص داشته که بیانگر وضعیت مطلوب این شاخص در یک سال گذشته می‌باشد. بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا تاپیکو ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر، می توان گفت که این شرکت در وضعیت مناسب سوددهی قرار دارد. اما در هر صورت پیشنهاد می‌شود قبل از سرمایه گذاری در این سهام سودآور به مطالعه دقیق تحلیل بنیادی نماد تاپیکو بپردازید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.