آیا سهام وپاسار در سال ۱۴۰۳ ارزش خرید دارد؟

آیا سهام وپاسار در سال ۱۴۰۳ ارزش خرید دارد؟

بانک پاسارگاد در سال 1384 فعالیتش را به صورت رسمی آغاز کرد و سپس در سال 1390 نماد خود را با نام وپاسار در بازار بورس عرضه کرد. این سهام از همان ابتدا به عنوان یک نماد بانکی با استقبال مواجه شد و قیمت آن با فراز و نشیب‌هایی همراه بود. اما برای پاسخ به این سوال که سهام ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر، باید به تحلیل بنیادی نماد وپاسار بپردازیم؛ چراکه این تحلیل به بررسی ارزش واقعی هر سهم بر اساس سود و زیان شرکت می‌پردازد. هرچه ارزش سهم از قیمت روز آن بالاتر باشد، می‌توان انتظار داشت در آینده رشد قابل قبولی داشته باشد و سهام‌دار را به سود برساند.

در این تحلیل به معرفی بانک پاسارگاد، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد سهام در آینده می‎‌پردازیم.

بانک پاسارگاد

بانک پاسارگاد از سال 1376 پایه گذاری شد و سپس با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی در تاریخ 1384 فعالیت خود را آغاز کرد. اولین شعبه این بانک در مشهد افتتاح گردید و نشان آن یکی از نمادهای هخامنشی است. نام بانک نیز از شهر باستانی پاسارگاد در استان فارس گرفته شده است. جامعه موسسان این بانک مشتمل بر تعدادی از انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها، اشخاص حقیقی متخصص در امور بانکی، سرمایه‌گذاری، صندوق‌های بازنشستگی، گروه صنعت، پیمانکاران، تعدادی از انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران در صنعت، پزشکان و گروه مهندسان است.

بانک پاسارگاد در زمینه قبول سپرده، صدور گواهی سپرده عام و خاص، ارائه چک، نقل و انتقال وجه، دریافت انواع قبوض، گشایش انواع اعتبارات اسنادی و ضمانت‌نامه، ارائه خدمات بانکی الکترونیکی، قبول و نگهداری انواع اشیا گرانقیمت، عملیات ارزی، ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های مختلف مالی، سرمایه‌گذاری، ایجاد هرگونه پوشش بیمه‌ای برای دارایی‌های بانک، ترخیص کالا از بنادر و گمرک، وصول مطالبات اسنادی، وصول سود سهام مشتریان و فروش تمبر مالیاتی و سفته فعالیت می‌کند.

سهامداران عمده

از جمله سهامداران عمده بانک پاسارگاد می‌توان به شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان با سهم 9.88 درصدی، شرکت نیک اندیشان سروش فجر با سهم 4.84 درصدی، شرکت نوآوران دانش پروژه خاورمیانه با سهم 4.71 درصدی، شرکت دانش گستر آتی ساز پویا با سهم 4.59 درصدی، شرکت میلاد گسترنوآوران با سهم 3.76 درصدی، شرکت سام گروه با سهم 3.75 درصدی، شرکت تامین آتیه سرمایه انسانی پاسارگاد با سهم 3.3 درصدی و شرکت بینش پروژه ایرانیان با سهم 3.08 درصدی اشاره کرد.

دیگر سهامداران بانک شامل شرکت سهاب امید ایرانیان با 2.89 درصد سهم، شرکت آرمان گستر خردمند با 2.86 درصد سهم، شرکت خردپیشگان پارس گستر نوین با 2.3 درصد سهم، شرکت بازرگانی همقدم با 2.24 درصد سهم، شرکت آرمان گستر ظفرمند با 2.23 درصد سهم، شرکت تامین مسکن گروه مالی پاسارگاد با 1.96 درصد سهم، شرکت اندیشه سازان بسامان ونداد با 1.89 درصد سهم، موسسه رفاه و تامین اتیه امید با 1.84 درصد سهم و دیگر سهامداران حقیقی و حقوقی است.

دارایی‌های تحت تملک

گروه مالی پاسارگاد متشکل از چندین شرکت می‌باشد که در راس آن بانک پاسارگاد قرار دارد و زیرمجموعه‌های آنها شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان، میدکو، گسترش انرژی پاسارگاد، فناپ، بیمه پاسارگاد، بیمه اتکایی، کارگزاری بانک پاسارگاد، لیزینگ ماشین‌آلات و تجهیزات پاسارگاد، توسعه انبوه‌سازی پاسارگاد، پرداخت الکترونیک پاسارگاد و سازمان تجارت تدبیر ایرانیان است.

مجموع دارایی‌های این بانک در سال 1402 معادل با 1,058,946 میلیون ریال، دارایی‌های جاری آن برابر با 179,951 میلیون ریال و مقدار سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت آن برابر با 120,000 میلیون ریال است که بر ارزش واقعی سهام تاثیر مستقیمی می‌گذارند.

میزان سودآوری سهام وپاسار از زمان عرضه اولیه تا به امروز

بانک پاسارگاد نماد خود را با نام وپاسار در سال 1390 با قیمت اولیه 2,150 ریال عرضه کرد. قیمت فعلی این نماد در فروردین 1403 معادل با 2,870 ریال با بازدهی 12 درصد یک ماهه و 10 درصد یک ساله می‌باشد. این نماد در اردیبهشت 1402 وارد کانال 3,000 ریال شد و سپس قیمت آن کاهش یافت.

نماد وپاسار به عنوان یکی از نمادهای بانکی می‌تواند ارزش بالایی در میان سهم‌های دیگر داشته باشد و این مساله باعث شده تا سهامداران زیادی را به خود جلب کند. سود سالانه بانک در کنار عرضه و تقاضای سهم می‌توانند بر روی افزایش و یا کاهش قیمت سهام تاثیر مستقیمی بگذارند و بررسی این موارد به شما می‌گوید که یک سهام در آینده رشد خواهد داشت یا خیر.

پتانسیل رشد

درآمد بانک پاسارگاد

درآمد تسهیلات اعطایی بیشترین گزینه درآمدی برای بانک پاسارگاد در یک سال اخیر بوده و بعد از آن درآمد کارمزدها در جایگاه دوم قرار گرفته است. همچنین، افزایش درآمد 82 درصدی نماد وپاسار در شهریور 1402 نشان از عملکرد خوب این بانک در این سال دارد.

سود و زیان

سود خالص بانک پاسارگاد در سال مالی 1401 برابر با 389,828 میلیون ریال و سود عملیاتی آن برابر با 31,689 میلیون ریال بوده است. به دلیل مشکلات اقتصادی این میزان سودآوری در سال 1402 با کاهش همراه بوده، اما پیش بینی می‌شود سوددهی بانک تا پایان سال 1403 افزایش یابد.

سود مجمع

مجمع عمومی عادی سالیانه بانک پاسارگاد در تاریخ 28 تیر 1401 برگزار شد. در این جلسه 12 تومان سود مجمع به ازای هر سهم معادل 10 درصد از سود کسب شده میان سهامداران تقسیم شد که در آبان و آذر همان سال به حساب سهامداران واریز گشت. بر اساس گزارش عملکرد این بانک، تسهیلات پرداختی بانک پاسارگاد نسبت به سال قبل 39 درصد افزایش داشته و حدود 5.5 درصد از کل تسهیلات شبکه بانکی را به خود اختصاص داده است.

میزان افزایش سرمایه

به استناد صورتجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده در تاریخ 17 خرداد 1402، سرمایه شرکت از محل آورده نقدی به مبلغ 5 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. بر این اساس، سرمایه شرکت از 272,969,000 میلیون ریال به 322,969,000 میلیون ریال رسید. افزایش سرمایه 5 هزار میلیارد تومانی بانک پاسارگاد و افزایش درآمد عملیاتی محقق شده این بانک از دستاوردهای قابل توجه وپاسار در بهار 1402 بوده است.

نسبت‌های مالی

در تحلیل بنیادی نماد وپاسار، EPS سهم برابر با 770 و نسبت P/E آن برابر با 3.74 است. با توجه به اینکه P/E گروه 3.76 است، این بانک در میان هم گروهی‌های خود در نسبت مناسبی قرار دارد. این نسبت‌های مالی به ما ارزش واقعی هر سهم را بر اساس معیار‌های مختلف نشان می‌دهد.

آیا سهام وپاسار ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

بانک پاسارگاد در سال 1384 آغاز به فعالیت کرد و  نماد خود را در سال 1390 با نام وپاسار در بازار عرضه کرد. این سهام به عنوان یکی از نمادهای بانکی با استقبال بالایی مواجه شد و قیمت آن با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بود. اما درحال حاضر قیمت سهام به قیمت زمان عرضه اولیه خود رسیده است و سوال پیش می‌آید که وپاسار پتانسیل رشد در آینده نزدیک خواهد داشت یا خیر. برای پاسخ دادن به این سوال باید به بررسی تحلیل بنیادی نماد وپاسار پرداخت. این تحلیل با بررسی فعالیت و جایگاه بانک، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد به ما بگوید که این سهام ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر. بنابراین پیشنهاد می‌شود قبل از سرمایه‌گذاری در این سهام به مطالعه تحلیل بنیادی آن بپردازید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.