سهام داران ومعادن بخوانند؛ همه چیز در مورد سهام توسعه معادن و فلزات

سهام داران ومعادن بخوانند؛ همه چیز در مورد سهام توسعه معادن و فلزات

نماد ومعادن به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات یکی از شرکت‌های فعال در زمینه سرمایه‌گذاری معادن و استخراج کانی‌های فلزی و فلزات اساسی اختصاص دارد، در این مقاله تحلیل بنیادی ومعادن را بیان کرده‌ایم.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات یکی از شرکت‌های فعال در بخش سرمایه‌گذاری معادن و استخراج کانی‌های فلزی و فلزات اساسی کشور است که در سال 1374 تاسیس و سال 1377 با نماد ومعادن در بورس عرضه شده است. این شرکت با بیش از ربع قرن تجربه و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مهم فعال در حوزه صنعت و معدن توانسته نظر بسیاری از سهامداران را به خود جلب کند. اما حال این سوال پیش می‌آید که با وجود پرتفوی سودآور شرکت، آیا این نماد ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر. برای پاسخ به این سوال باید به مطالعه تحلیل بنیادی ومعادن بپردازیم. این تحلیل ارزش واقعی سهام را به ما نشان می‌دهد.

در ادامه به معرفی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد ومعادن می‌پردازیم.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات یکی از هلدینگ‌های صنایع معدنی و فلزی است که از سال 1374 نقش مهمی در سرمایه‌گذاری بخش‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت شرکت‌های موجود در صنعت فولاد و سنگ آهن ایفا کرده است. این شرکت به عنوان یکی از واحدهای تجاری فرعی شرکت فولاد مبارکه اصفهان فعالیت می‌کند و با دراختیار داشتن سهم مناسبی از دوقلوهای سنگ آهنی (گل‌گهر و چادرملو) و شرکت سنگ آهن گهرزمین، مجتمع فولاد خراسان به عنوان چهارمین قطب تولید فولاد کشور و بسیاری از شرکت‎‌های تولیدی و خدماتی، بازرگانی و کارگزاری حوزه فولاد، نقش موثری در تامین مالی شرکت‌های زیرمجموعه خود و سودآوری بالایی داشته است.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با بیش از ربع قرن تجربه در بخش معدن کشور حضور جدی داشته و سرمایه‌گذاری در بخش‌های استخراج کانی‌های فلزی و فلزات اساسی، بیش از 90 درصد از دارایی‌های شرکت را تشکیل داده است. موضوع اصلی فعالیت شرکت عبارت است از خرید، تاسیس، مشارکت و سرمایه گذاری در انواع شرکت‌ها، موسسات و واحدهای معدنی و صنعتی، کشاورزی، ساختمانی، خدماتی و انجام فعالیت‌های مالی و اعتباری در داخل کشور و همچنین انجام کلیه خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، تولید، توسعه و تکمیل، بودجه‌‌بندی، تأمین منابع مالی، بازاریابی و طراحی سیستم های مدیریتی، سرمایه گذاری در خارج از کشور و اعطا نمایندگی و انجام عملیات دیگری که بطور مستقیم و غیرمستقیم برای تحقق اهداف مزبور لازم است.

سهامداران عمده ومعادن

به طور کلی به سهامداران بالای یک درصد در تحلیل بنیادی ومعادن، سهامدار عمده گفته می‌شود. فولاد مبارکه اصفهان با 50.34 درصد سهم به عنوان بزرگ‌ترین سهامدار عمده این شرکت به حساب می‌آید. صندوق بازنشستگی عشایر نیز با 19.07 درصد سهم در رتبه دوم سهامداران این شرکت قرار دارد که سهم بسزایی در ارزش دارایی آن ایفا می‌کند.

از جمله سهامداران عمده این شرکت می‌توان به شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین با 7.75 درصد سهم، بانک پاسارگاد با 1.88 درصد سهم، شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران با 1.85 درصد سهم و گروه مالی ملت با 1.68 درصد سهم اشاره کرد. در ادامه به بررسی دارایی‌های این هلدینگ بزرگ سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن می‌پردازیم.

دارایی‌های تحت تملک

از جمله دارایی‌های شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات می‌توان به دو بخش پرتفوی بورسی و غیربورسی این هلدینگ اشاره کرد. در بخش پرتفوی بورسی ومعادن سهم 19 درصدی شرکت‌ معدنی و صنعتی گل‌گهر، سهم 19 درصدی در سنگ‌آهن گهرزمین، سهم 82 درصدی در توسعه معدنی و صنعتی صبانور، سهم 12 درصدی معدنی و صنعتی چادرملو، سهم 3 درصدی در ملی صنایع مس ایران، سهم 5 درصدی در معدنی و صنعتی چادرملو، سهم 56 درصدی در تجلی توسعه معادن و فلزات، سهم 20 درصدی در شرکت آهن و فولاد ارفع و سهم 3 درصدی در معدنی و صنعتی گل‌گهر قرار دارد. مجموع مازاد ارزش بورسی این شرکت در تیر ماه 1402 حدود 142 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

در پرتفوی غیربورسی ومعادن شرکت‌های مهمی چون توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، مالکیت 100 درصدی شرکت تولید و توسعه پویا انرژی نگین سبز خاورمیانه، شرکت سرمایه‌گذاری پرتو تابان معادن و سایر شرکت‌های خارج از بورس هستند. مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی این شرکت در تیر ماه 1402 بیش از 18 هزار میلیارد تومان می‌باشد. این درحالیست که شرکت گل‌گهر با تولید نزدیک به 10 میلیون تن بزرگ‌ترین تولیدکننده کنسانتره در کشور است و پس از آن چادرملو و میدکو در رتبه دوم و سوم قرار دارند.

میزان سودآوری سهام ومعادن از زمان عرضه اولیه تا به امروز

سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در سال 1377 در گروه استخراج کانی‌های فلزی در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. قیمت پایه این سهام در زمان عرضه اولیه 1000 ریال بود که از همان ابتدا مورد استقبال بسیاری از سهامداران قرار گرفت. قیمت فعلی این سهام در فروردین 1403 برابر با 3,382 ریال با بازدهی 10 درصد یک ماهه و منفی 10 درصد یک ساله است.

بالاترین قیمت ثبت شده ومعادن در سال گذشته مربوط به اردیبهشت 1402 است که قیمت سهم به 6.929 ریال رسیده بود. بعد از آن سهام یک روند نزولی آرامی تا به امروز داشته است. این سهام با وجود پرتفوی بورسی و غیربورسی با ارزشی که دارد اما در یک سال اخیر نتوانسته سودآوری مناسبی داشته باشد.

پتانسیل رشد نماد ومعادن

صورت سود و زیان

مجموع درآمدهای عملیاتی هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در 9 ماهه منتهی به آذر 1401 برابر با 16,132,158 میلیارد ریال و سود و زیان خالص آن در همین دوره برابر با 15,983,927 میلیارد ریال بوده است. همچنین برآوردها نشان می‌دهد اگر درآمد سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت در سال 1402 به 12 هزار میلیارد تومان رسیده باشد، سود خالص معادل 12,295 میلیارد تومان می‌شود.

سود نقدی پرتفوی

در سال مالی 1402 سهم هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از سود شرکت‌های پرتفوی بورسی بیش از 11,463 میلیارد تومان است. همچنین، سود سهم شرکت از دارایی‌های غیر بورسی از صورت احقاق سود 947 ریالی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر به ازای هر سهم، برابر با 552 میلیارد تومان برآورد شده است.

سود مجمع

در مجمع عمومی سالیانه ومعادن منتهی به 29 اسفند 1401 سود خالص به ازای هر سهم 717 ریال برآورد شد که 400 ریال از آن میان سهامداران تقسیم گردید. این سود معادل 55 درصد از سود کل شرکت بود.

میزان افزایش سرمایه

مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در تاریخ 9 اسفند 1402 برگزار شد. در این مجمع افزایش سرمایه ده هزار و 700 میلیون تومانی ومعادن تصویب شد. بنابراین سرمایه شرکت از 192,428 میلیارد ریال به 300 هزار میلیارد ریال معادل 56 درصد افزایش خواهد یافت.

نسبت‌های مالی

مقدار EPS سهام ومعادن در سال 1402 برابر با 480 و نسبت P/E آن برابر با 7.05 است. با توجه به اینکه P/E گروه برابر با 7.68 می‌باشد، مشاهده می‌کنیم که نسبت‌های مالی سهام در شرایط مناسبی قرار دارد.

آیا سهام ومعادن ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در سال 1374 تاسیس و در سال 1377 وارد بازار سهام شد. این شرکت با بیش از ربع قرن تجربه در بخش معدن کشور حضور جدی داشته و سرمایه‌گذاری در بخش‌های استخراج کانی‌های فلزی و فلزات اساسی، بیش از 90 درصد از دارایی‌های شرکت را تشکیل داده است. پرتفوی بورسی و غیربورسی ارزشمند این هلدینگ نظر بسیاری از سهامداران بورسی را به خود جلب کرده است. اما آیا در حال حاضر این سهام ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال باید به مطالعه دقیق تحلیل بنیادی ومعادن بپردازیم. این تحلیل ارزش واقعی سهام را به ما نشان می‌دهد که با کمک آن می‌توان پتانسیل رشد سهام در آینده را مورد بررسی قرار داد. بنابراین پیشنهاد می‌شود قبل از سرمایه‌گذاری در این سهام، تحلیل بنیادی آن را با دقت مطالعه نمایید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.