معرفی کامل سهام سایپا؛ تحلیل بنیادی نماد خساپا

معرفی کامل سهام سایپا؛ تحلیل بنیادی نماد خساپا

نماد خساپا به شرکت خودروسازی سایپا تعلق دارد؛ در این مقاله از سهام‌بین به بررسی تمام اطلاعات سهام خساپا و وضعیت بنیادی آن پرداخته‌ایم.

گروه خودروسازی سایپا یکی از شرکت‌های فعال در صنعت خودروسازی است که جایگاه دوم را در تولیدات داخلی کشور از آن خود کرده است. این شرکت در سال 1380 نماد خود را با نام خساپا به بازار بورس عرضه کرد که از همان ابتدا نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد. خساپا در سال‌های اخیر با چالش‌هایی از جمله قیمت‌گذاری دستوری و عدم افزایش قیمت مواجه بوده که موجب کاهش سودآوری آن شده است. اما در پاسخ به این سوال که آیا نماد این شرکت ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر، باید به مطالعه تحلیل بنیادی نماد خساپا بپردازیم. این تحلیل ارزش واقعی سهام را مشخص می‌کند که در صورت بالاتر بودن آن نسبت به قیمت فعلی، می‌توان انتظار رشد قیمت را در آینده داشت.

در ادامه به معرفی گروه خودروسازی سایپا، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد خساپا در آینده می‌پردازیم.

گروه خودروسازی سایپا

گروه خودروسازی سایپا یکی از شرکت‌های مطرح در حوزه خودروسازی ایران است که با ظرفیت تولید 4،500 خودرو در سال 1344 تاسیس شد. این شرکت در سال 1378 اکثریت سهام شرکت‌های زامیاد، پارس خودرو و سایپا دیزل را خریداری کرد و به گروه خودروسازی سایپا تبدیل شد. در حال‌ حاضر موضوع اصلی فعالیت این شرکت، تولید و ساخت انواع خودروهای سبک و سنگین، اجزا و قطعات آنها، فروش فرآورده‌ها و انجام هرگونه سرمایه‌گذاری و عملیات بازرگانی، صنعتی و خدماتی سودآور است.

خساپا با توان تولید یک میلیون خودرو در سال، به تولید خودروهای زانتیا، پراید، ریو، تیبا، کوییک، ساینا، سراتو، چوگان و غیره  مشغول می‌باشد. کارخانه‌های زامیاد و سایپا دیزل نیز که از زیرمجموعه‌های خساپا هستند به تولید انواع خودروهای سبک و سنگین و کارخانه‌های پارس‌خودرو، سایپا، بن رو و سایپا سیتروئن به تولید خودروهای سواری اختصاص داده شده‌اند. شرکت‌های سایپا یدک و خدمات فنی رنا نیز جهت ارائه خدمات فروش و پس از فروش فعالیت می‌کنند.

سهامداران عمده

از جمله سهامداران بالای یک درصد خساپا می‌توان به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اشاره کرد که به تنهایی 16.82 درصد در این شرکت سهم دارد. سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا نیز با 15.76 درصد سهم و صندوق بازنشستگی فولاد با 15.54 درصد سهم در مقام بعدی قرار دارند. این سهامداران نقش بسزایی در ارزش خساپا دارند.

دیگر سهامداران خساپا شامل پیشگامان بازرگانی ستاره تابان با 9.73 درصد سهم، گروه سرمایه‌گذاری سایپا با 8.83 درصد سهم، تجارت الکترونیک خودرو تابان با 2.98 درصد سهم، سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا-بخش 2 با 1.26 درصد سهم، سرمایه‌گذاری و توسعه صنعتی نیوان ابتکار با 1.26 درصد سهم و صندوق سرمایه‌گذاری کاردان با 1 درصد سهم می‌باشند. شرکت سایپا نیز به همراه زیرمجوعه‌های خود 41 درصد از سهام شرکت را در اختیار دارد.

دارایی‌های تحت تملک

گروه خودروسازی سایپا با تکیه بر تجربه و دانش خود در بسیاری از صنایع ورود کرده و از طریق شرکت‌های زیرمجموعه خود توانسته نیاز خود را به تامین مواد و قطعات اولیه رفع کند. این شرکت بیش از 80 شرکت زیرمجوعه دارد که از بین مهم‌ترین آنها می‌توان به شرکت بنیان توسعه صنعت خودرو اشاره کرد که از سال 1382 در زمینه تولید خودروهای لوکس فعالیت می‌کند. از دیگر زیرمجموعه‌های خساپا می‌توان به شرکت گروه سرمایه‌گذاری سایپا اشاره کرد که در راستای نیل به اهداف مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا در زمینه سرمایه‌گذاری و بخش‌های اقتصادی فعالیت می‌کند.

امداد خودرو سایپا و بازرگانی سایپا یدک نیز در راستای امداد رسانی و خدمات پس از فروش این شرکت فعالیت می‌کنند. شرکت پارس خودرو نیز یکی از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی سایپا می‌باشد که از سال 1335 مشغول فعالیت است و از سال 1374 تا به امروز با خساپا همکاری می‌کند. یکی دیگر از شرکت‌های نام آشنا که زیرمجموعه خساپا است، زامیاد نام دارد که خود تولیدکننده خودروهایی جون وانت، کامیون، مینی بورس و غیره است.

میزان سودآوری نماد خساپا از زمان عرضه اولیه تا امروز

گروه خودروسازی سایپا نماد خود را برای اولین بار با نام خساپا در اردیبهشت 1380 و با قیمت اولیه 3,213 ریال عرضه کرد. این نماد که در گروه خودروسازی فعالیت می‌کند نظر بسیاری از سهامداران را از همان ابتدا به خود جلب کرد. قیمت فعلی این نماد در اسفند 1402 برابر با 2,253 ریال با بازدهی منفی 5 درصد یکساله و منفی 6 درصد یک ماهه می‌باشد. بالاترین قیمت ثبت شده این نماد در یکسال اخیر مربوط به اردیبهشت ماه می‌باشد که قیمت آن به 3,699 ریال رسید.

میزان سودآوری خساپا تا میزان زیادی به میزان فروش و سود عملیاتی شرکت آن بستگی دارد. اگر ارزش ذاتی نماد بیش از قیمت فعلی آن باشد پس می‌توان پیش بینی کرد که نماد در آینده پیشرفت خواهد کرد.

پتانسیل رشد نماد خساپا

جایگاه خساپا در صنعت خودروسازی

سایپا در مقایسه با سایر خودروسازان کشور رتبه دوم را از لحاظ مقدار تولیدات دارد که در این رتبه‌بندی، گروه خودروسازی ایران خودرو با 45.9 درصد تولید در جایگاه نخست قرار دارد. خساپا در سال 1401 میزان 38.4 درصد از خودروهای بازارهای داخلی را تولید و عرضه کرده است. همچنین این شرکت 77.8 درصد در تولید گروه خودروهای تجاری سبک و سنگین سهم داشته است.

سود حاصل از فروش

بر اساس برآوردهای انجام شده، مبلغ حاصل از فروش خساپا در 6 ماهه ابتدایی سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل 38 درصد افزایش داشته که این مقدار به 37 هزار میلیارد تومان رسیده است. پرفروش‌ترین خودرو در این دوره خودروهای سواری X200 بوده که 120,484 دستگاه از آن به فروش رسیده است.

صورت سود و زیان خساپا

درآمد عملیاتی خساپا در 6 ماه ابتدایی سال 1402 بیش از 37 هزار میلیارد تومان بوده که با کسر هزینه‌های تمام شده، زیان خالص این شرکت به 7 هزار میلیارد تومان رسیده است. این درحالیست که در مدت مشابه سال قبل سود عملیاتی شرکت 26 هزار میلیارد تومان و زیان خالص آن هزار میلیارد تومان بوده است.

سود مجمع

سود مجمع در تحلیل بنیادی نماد خساپا، ارزش سهام را نشان می‌دهد. در مجمع عمومی سالیانه خساپا منتهی به اسفند 1401 که در تاریخ 28 تیر 1402 برگزار شد، با توجه به زیان‌ده بودن شرکت، هیچ سودی میان سهامداران تقسیم نشد.

میزان افزایش سرمایه

سرمایه فعلی شرکت خساپا درحال حاضر برابر با 39 هزار و 266 میلیارد و 675 میلیون ریال می‌باشد. پیشنهاد افزایش سرمایه 440 درصدی این شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها توسط هیات مدیره ارائه شده است که در صورت موافقت در مجمع اطلاع رسانی خواهد شد.

نسبت‌های مالی خساپا

EPS خساپا در اسفند 1402 برابر با 1031 و نسبت P/E آن برابر با 2.19 می‌باشد. با توجه به اینکه P/E گروه 4.64 است، امکان افزایش این مقدار در آینده وجود دارد.

آیا نماد خساپا ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

گروه خودروسازی سایپا یکی از شرکت‌های فعال در صنعت خودروسازی است که جایگاه دوم را در تولیدات داخلی کشور از آن خود کرده است. این تحلیل به ما اطلاعاتی در مورد فعالیت شرکت، جایگاه آن در صنعت کشور، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد به ما می‌دهد. به همین جهت پیشنهاد می‌شود قبل از سرمایه‌گذاری در این نماد به مطالعه تحلیل بنیادی آن بپردازید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.