برترین سهام خودرویی بازار بورس: معرفی 5 سهم بنیادی

برترین سهام خودرویی بازار بورس: معرفی 5 سهم بنیادی

اهمیت گروه خودرو در بورس، چنان بالاست که عده‌ای آن را لیدر اصلی بازار بورس می‌نامند. در ادامه به بررسی تحلیلی 5 سهم بنیادی خودرویی می‌پردازیم و شما را با میزان سودآوری و ارزش ذاتی هر یک آشنا می‌کنیم.

شناسایی برترین سهام ‌خودرویی از طریق دو روش تحلیل بنیادی و تکنیکال قابل انجام است. این سهام که نام نمادهای آنها با حرف "خ" شروع می‌شوند، حدود 30 عضو در بورس تهران دارند.

شناسایی برترین سهام خودرویی

برای پیدا کردن برترین نمادهای خودرویی، باید از دو روش تحلیل بنیادی و تکنیکال سهم بهره بگیریم. استفاده از این دو روش به ما کمک می‌کند تا چشم انداز بهتری از آینده سهم داشته باشیم و با‌ تردید کم‌تری تصمیم گیری کنیم.

تحلیل تکنیکال

استفاده از تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های موثر در پبداکردن برترین سهام خودرویی است. اما تحلیل تکنیکال چیست؟ این روش به ما کمک می‌کند تا با کمک اطلاعات گذشته و بررسی نمودارها، به پیش بینی رفتار آینده بازار بپردازیم. درواقع تحلیل تکنیکال علمی است که با تمرکز بر روی داده‌ها، اطلاعات قابل پیش بینی و مطمئنی را در اختیار تحلیل‌گران بازار قرار می‌دهد.

با کمک تحلیل تکنیکال می‌توان تغییرات قیمتی یک دارایی را مورد بررسی قرار داد و زمان مناسب خرید یا فروش را پیدا کرد. از مهم‌ترین ابزارهای این روش می‌توان به حجم، سطوح حمایت و مقاومت، روندها، الگوها و اندیکاتورها (مکدی، RSI، استوکاستیک، ایچیموکو و غیره) اشاره کرد.

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال سهم، یکی دیگر از روش‌های پیداکردن برترین سهم‌های خودرویی است. این نوع تحلیل به ما کمک می‌کند تا ارزش واقعی یک دارایی را بسنجیم و میزان رشد آن را در آینده پیش بینی کنیم. برای مثال، اگر ارزش یک دارایی بیش از قیمت فعلی آن باشد، می‌توان انتظار داشت که دارایی در آینده رشد خواهد داشت. بالعکس، اگر ارزش دارایی بیش از قیمت فعلی آن باشد، ممکن قیمت سهام سقوط کند.

برای استفاده از روش تحلیل بنیادی به اطلاعاتی در مورد وضعیت شرکت، دارایی‌ها، صورت سود و زیان، نقدینگی شرکت،  میزان EPS و نسبت P/E نیاز داریم. سپس با کمک این اطلاعات ارزش ذاتی سهم را برآورد می‌کنیم تا بفهمیم سهام مورد نظر ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر.  در ادامه با ما همراه باشید تا با کمک این دو روش به معرفی بهترین سهام‌های گروه خودرو بپردازیم.

معرفی 5 سهم بنیادی گروه خودرو

 

خساپا

گروه خودروسازی سایپا با نماد خساپا یکی از شرکت‌های اصلی تولیدکننده خودرو داخلی است که محصولات پراید زانتیا، ریو، تیبا، ساینا، سراتو، کوئیک، چانگان و غیره را روانه بازار کرده است. از جمله مهم‌ترین سهامداران این شرکت می‌توان به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با 16.82 درصد سهم، صندوق بازنشستگی فولاد با 15.54 سهم، سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا با 15.49 درصد سهام و موارد دیگر اشاره کرد.

تحلیل صورت‌های مالی خساپا در نیم سال ابتدایی سال 1401 نشان می‌دهد که درآمدهای مالیاتی این شرکت نسبت به مدت مشابه 72 درصد افزایش داشته، اما با این وجود خساپا مانند سال گذشته سودده نبوده است. میزان EPS یکسال اخیر این شرکت برابر با منفی 781، نسبت P/E آن منفی 5.62 و نسبت P/S آن 0.7 درنظر گرفته شده است.

با وجود زیان ده بودن خساپا، باز هم از آن به عنوان یکی از برترین سهام خودرویی نام برده می‌شود. قیمت فعلی این سهام برابر با 2,373 ریال  و بازدهی یکساله آن 35 درصد و بازدهی یک ماهه آن منفی 17 درصد برآورده شده است. برای محاسبه تحلیل تکنیکال این سهام می‌توانید از اندیکاتورها و یا اسیلاتورها بهره بگیرید.

خودرو

شرکت ایران خودرو با نماد "خودرو" در بورس فعالیت می‌کند و در اینجا به عنوان یکی از بهترین سهام خودرویی معرفی شده است. کارخانه ایران خودرو در حوزه تولید انواع خودرو سواری، حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و مینی بوس، وانت، واگن قطار و تهیه قطعات آنها فعالیت دارد. این گروه صنعتی از بیش از 112 شرکت زیرمجموعه تشکیل شده است و از بین بزرگ‌ترین سهامدارن آن می‌توان به تدبیر سرمایه آراد و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو اشاره کرد.

تحلیل‌های انجام شده در صورت‌های مالی سهام خودرو نشان می‌دهد که در درآمدهای مالیاتی این شرکت در 9 ماهه ابتدایی سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل، 80 درصد افزایش داشته، از طرف دیگر درآمدهای مالیاتی این شرکت در همین مدت 73 درصد رشد داشته است. میزان EPS این سهام در 12 ماه اخیر، منفی 1298 در نظر گرفته شده است.

قیمت فعلی سهام خودرو برابر با 2,662 ریال است که از اردیبهشت سال جاری که قیمت آن 4,284 بوده، کاهش زیادی داشته است. بازدهی یک ماهه سهام منفی 14 درصد و بازدهی 1 ساله آن برابر با 37 درصد است. افرادی که علاقمند به سرمایه گذاری در خودرو هستند، می‌توانند با بررسی سطوح حمایت و مقاومت و ارزش ذاتی سهام، نقاط ورود و خروج را پیدا کنند.

خگستر

شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو به عنوان یکی از هلدینگ‌های فعال در زنجیره تامین گروه صنعتی ایران خودرو فعال است. از جمله فعالیت‌های آن می‌توان به قطعه سازی، سرمایه گذاری در بانک پارسیان و حوزه بیمه اشاره کرد. مهم‌ترین سرمایه گذاران خگستر شامل ایران خودرو با 45.15 درصد سهم، شرکت سرمایه گذاری سمند با 2.78 درصد سهم و گروه مالی پارسیان با 2.03 درصد سهم هستند.

سود هر سهم EPS خگستر با توجه به محاسبات انجام شده در 12 ماه منتهی به اسفند 1401 برابر با 39 ریال، نسبت P/E آن 117.1 و نسبت P/S آن معادل 70.8 است. حاشیه سود این شرکت در یکسال اخیر برابر با 60 درصد و حاشیه سود ناخالص آن برابر با 78 درصد است. سرمایه اولیه خگستر در بدو تاسیس 1 میلیون ریال بوده و طی 5 مرحله افزایش سرمایه به 309,605 میلیون ریال رسیده است. آخرین مجمع عمومی خگستر در 31 خرداد 1402، سود نقدی آن را 4 ریال تصویب کرد.

قیمت فعلی خگستر برابر با 4,584 ریال است که نسبت به اردیبهشت 1402 کاهش محسوسی را تجربه کرده است. با توجه به محاسبات انجام شده، بازدهی سالانه این سهام 45 درصد و بازدهی یک ماهه آن منفی 8 درصد است. افرادی که می‌خواهند با کمک تحلیل تکنیکال زمان ورود و خروج از خگستر را به عنوان یکی از برترین سهام‌ های خودرویی ارزیابی کنند، باید با کمک اندیکاتورها و سطوح حمایت و مقاومت این کار را انجام دهند.

خپارس

سهام خپارس تحت عنوان شرکت پارس خودرو در بورس فعالیت می‌کند و از زیرمجموعه‌های شرکت سایپا به شمار می‌رود. ازجمله فعالیت‌های اصلی این شرکت تولید و مونتاژ انواع خودرو نیسان 2 درب، 4 درب، جیپ، آمبولانس و خودروهای سواری چون برلیانس، رتو، کوئیک و غیره است. 42 درصد از سهام این شرکت متعلق به سایپا و 32 درصد آن تحت مالکیت شرکت نیوان ابتکار است. 6 درصد از سهام شرکت نیز متعلق به ورناست. البته دو شرکت ورنا و نیوان ابتکار نیز، زیرمجموعه‌های سایپا هستند.

صورت‌های مالی شش ماهه اول 1401، میزان زیان خالص شرکت را 3 هزار و 155 میلیارد تومان برآورد کرده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 7 برابر افزایش داشته و همچنین، درآمد مالیاتی این شرکت در شش ماهه اول سال 1401، نسبت به سال قبل افزایش 125 درصدی را شاهد بوده است. EPS این شرکت در یک سال اخیر برابر با منفی 736، نسبت P/E آن برابر با منفی 85 و نسبت P/S آن معادل 0.69 است.

قیمت فعلی این سهام به عنوان یکی از برترین سهام‌ خودرویی برابر با 1,341 ریال است که از اردیبهشت سال جاری شاهد کاهش 1000 ریالی آن بوده‌ایم. بازدهی یک‌ماهه سهام خپارس برابر با منفی 20 درصد و بازدهی یکساله آن 29 درصد است.

خزامیا

شرکت زامیاد با نماد "خزامیا" در تولید خودروهای سنگین مانند انواع کامیون، اتوبوس و موتورهای دیزل فعالیت می‌کند. از جمله سهامداران خزامیا می‌توان به شرکت سایپا، شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنعتی نیوان ابتکار و شرکت راهبران سرمایه کویر اشاره کرد.

سرمایه خزامیا در ابتدای تاسیس 15 میلیون ریال بوده که در چند مرحله افزایش سرمایه به میزان 5 میلیارد و 530 هزار ریال افزایش یافته است. درآمدهای عملیاتی این شرکت در سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل، 64 درصد رشد داشته است. میزان EPS سهام خزامیا برابر با 879، نسبت P/E آن معادل 8.07 و P/S آن برابر با 0.89 است.

قیمت فعلی سهام خزامیا 7000 ریال است که از خرداد حول یک قیمت نوسان دارد. میزان سود سالانه این سهام 179 درصد و بازدهی یک ماهه آن، منفی 18 درصد است. این سهام در مقایسه با دیگر سهام‌های خودرویی در وضعیت مناسب‌تری قرار دارد و با کمک تحلیل تکنیکال می‌توان نقطه ورود به آن را شناسایی کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.